VID får 11,9 millioner til å forske på medborgerskap
På skolen lærer man hvordan man skal bli en god borger. Hvordan foregikk denne undervisningen i historietimene i Norge etter andre verdenskrig? I Sør-Afrika etter apartheid? På Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden? Og hvordan kan man undervise i medborgerskap i dag, når elevene i klasserommet kommer fra alle verdenshjørner?
- Prosjektet handler om hvordan historieundervisningen i ungdomsskolen har fremmet medborgerskap, både i dag og historisk, forteller professor i interkulturell kommunikasjon og globale studier ved VID, Ellen Vea Rosnes. Hun er prosjektleder for “Transloyalties in Citizenship Education (TransCit)”, et forskningsprosjekt som nylig fikk innvilget nærmere 11,9 millioner i støtte fra Forskningsrådet.
- Utgangspunktet for prosjektet er begrepet translojalitet. Fordi verden har blitt mer globalisert og mangfoldig, er det blitt naturlig å ha flere lojaliteter, det vi kaller translojalitet, forteller hun, og viser til et forsøk hun var med på i en fjerdeklasse på en norsk skole. Elevene ble bedt om å tegne flaggene på de nasjonene de følte seg knyttet til. Minst fire av elevene tegnet flere flagg, og minst fem tegnet bare ett flagg - som ikke var det norske.
- Undervisningen har nok hatt mye fokus på det nasjonale, og ikke tatt inn over seg at elevene i dag har ulike lojaliteter, påpeker Rosnes.
Vil lage lærebok for historielærere
Forskningsprosjektet består av to hoveddeler. Den første delen vil se på hvordan man har undervist i historie i fire ulike land i viktige perioder av landenes historie.
-Vi har valgt å se på Norge etter andre verdenskrig, Sør-Afrika etter apartheid og Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden. Hvordan fremmet undervisningen medborgerskap i disse periodene? forteller Rosnes.
Landene er valgt fordi de er på ulike nivå i henhold til indeksen for menneskelig utvikling.
Den andre delen av prosjektet vil utforske hvordan lærere i ungdomsskolen i dag kan være bevisst på translojaliteter i historieundervisning og undervisning i medborgerskap.
- I andre del vil vi gjennom aksjonsforskning i disse fire landene jobbe med lærerne for å finne ut hvordan man kan undervise på en måte som tar innover seg at elevene i dag har mange lojaliteter, forteller hun.
I tillegg til vitenskapelige artikler, er planen å publisere en lærebok om hvordan lærere kan ta hensyn til translojalitet i historieundervisningen.
Internasjonalt samarbeid
Rosnes er glad for bevilgningen de nå har fått fra Forskningsrådet, og påpeker at prosjektet ikke kunne vært gjennomført i dette omfanget uten den.
- Jeg er særlig glad for forskningen vi nå kan gjøre på tvers av disse landene. Vi har fått med oss en kvinnelig historiker fra både Madagaskar, Mauritius og Sør-Afrika, og skal også rekruttere to doktogradsstipendiater fra to av disse landene, forteller hun.
Forskningsprosjektet vil gå fra 2023-2026. I tillegg til Ellen Vea Rosnes som prosjektleder, er tre VID-forskere med på prosjektet: Britt Marie Hovland, Øystein Lund Johannessen og Frieder Ludwig. Hvert av case-landene utenfor Norge har en historiker tilknyttet prosjektet, i tillegg til at det skal rekrutteres to stipendiater fra disse landene. Med på prosjektet er også Geir Skeie fra Universitetet i Stavanger.
Nøkkelord
Kontakter
Kjersti BusterudSenior kommunikasjonsrådgiverKommunikasjon- og markedsavdelingen
Tel:900 92 497kjersti.busterud@vid.noBilder
Om VID vitenskapelige høgskole
Om VID vitenskapelige høgskole
Fakta VID vitenskapelig høgskole
- Ca. 5600 studenter og 560 ansatte
- VID har campus i Oslo, Sandvika, Bergen, Stavanger og Tromsø.
- Bokstavene VID står for Vitenskapelig, Internasjonal og Diakonal.
- Vårt motto er Engasjert for mennesket – lokalt og globalt.
- PÅ VID kan du ta årsstudium, bachelor, master, phd, profesjonsutdanning, videreutdanning og enkeltemner.
- Fagområder: Helse, familieterapi, kirke, ledelse, samfunn og sosial.
Følg pressemeldinger fra VID vitenskapelige høgskole
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VID vitenskapelige høgskole på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra VID vitenskapelige høgskole
Får støtte av Forskningsrådet til å få flere menn i toppstillinger19.2.2024 20:58:27 CET | Pressemelding
VID har fått en million fra Forskningsrådet til å få flere menn inn i toppstillinger på helse- og sosialfagutdanningene.
VID-studentene var mer tilfredse i 202315.2.2024 12:45:46 CET | Pressemelding
VID-studentene var mer tilfredse med sine studier i 2023 sammenlignet med året før, ifølge Studiebarometeret. Aller mest fornøyd er bachelorstudentene i vernepleie deltid i Stavanger og studentene på Master of Theology and Religious Studies.
VID får to millioner til å forske på ungt utenforskap6.2.2024 13:34:38 CET | Pressemelding
Hvordan kan man lykkes med å få flere unge ut i utdanning og arbeid? Det skal VID bidra til å finne svar på.
Juleeksperter fra VID12.12.2023 10:18:50 CET | Pressemelding
Vil du vite hva Josef tenkte om jomfrufødselen, få tips til hvordan man kan overleve jula med storfamilien eller ha innspill til en sak om dem som må feire julen alene? Her er en oversikt over forskere fra VID vitenskapelige høgskole som kan uttale seg om julerelaterte temaer:
Foreldre i barnevernssaker er fornøyde med hjelpetiltak5.6.2023 12:17:18 CEST | Pressemelding
De vanligste hjelpetiltakene i barnevernet har vært lite forsket på. Tre nye rapporter viser at foreldrene stort sett er fornøyde med tiltakene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom